کابلشو

folder_openکابلشو
commentبدون دیدگاه

ایمنی و قابلیت اطمینان در برقراری اتصالات الکتریکی به دستگاه های مورد نظر یکی از مهم ترین نکاتی است که باید در صنعت برق به آن توجه ویژه ای داشت. برای همین منظور در این صنعت از تجهیزات مختلفی استفاده می شود که کابلشو یکی از شناخته شده ترین آن ها است. در این مقاله از کانکتور الکتریک با ما همراه باشید تا با این تجهیز و کاربرد انواع آن آشنا شوید.

کابلشو یا سرکابل

کابلشوها کانکتور‌هایی هستند که برای اتصال و برقراری جریان الکتریکی بین هادی کابل با تجهیزات الکتریکی به کار می روند. به عبارت دیگر می توان گفت کابلشو پل ارتباطی میان هادی کابل و محل اتصال می‌باشد و باید ظرفیت جریانی مطابق با هادی کابل را داشته باشد.

کابلشو از دو قسمت تشکیل شده است :

  • بَرِل (‌Barrel) یا ساقه
  • سطح تماس با شینه

نحوه انتخاب کابلشو

در انتخاب این کانکتور باید به نکات مهمی توجه کرد. نکته اول میزان ظرفیت جریان است. برای برقراری اتصال ایمن باید ظرفیت جریان برق بین هادی کابل و کابلشو یکی باشد.

نکته مهم بعدی سایز آن است. روی سطح تماس سرکابل دو عدد نوشته شده است. عدد اول مربوط به سطح مقطع کابلی است که به کابلشو وصل می‌شود. عدد دوم نیزمربوط به شماره سایز پیچی است که سرکابل را به شینه متصل می‌کند. کاربران می توانند برای انتخاب کابلشو مورد نظر خود از این اعداد کمک گیرند.

انواع کابلشو

سرکابل ها بر اساس جنس به سه دسته تقسیم می‌شوند:

کابلشو مسی

این کابلشو ها دارای استاندارد DIN 46235 بوده و برای تولید آن ها از 99.5 درصد مس استفاده می‌شود. ساقه یا کانال کابل این دسته از سرکابل ها کوتاه تر و کوچک تر از انواع دیگر می باشد اما دوام اتصال الکتریکی و مکانیکی آنها تحت تأثیر قرار نمی گیرد. یکی از مهم ترین مزیت‌های سرسیم‌های مسی، مقاومت بالای آن ها در برابر پرس شدن است به طوری که هیچ شکافی روی آن‌ها ایجاد نمی‌شود.

روی سطح سرکابل های مسی را برای افزایش استحکام و بالا بردن مقاومت در برابر خوردگی با لایه ای از فلز قلع پوشش می دهند.

مشاهده دسته بندی سرسیم ها

کابلشو آلومینیومی

کابلشوهای آلومینیومی از جنس آلومینیوم ساخته شده که در برخی از موارد بر روی سطح آن ها، لایه ای از جنس PVC به منظور پوشش و حفاظت از دستگاه در برابر برق گرفتگی و یا نوسان در اتصالات کشیده می شود.

استفاده از کابلشو آلومینیومی غیراستاندارد باعث شده تا سرکابل قدرت لازم برای انتقال جریان نامی کابل را از دست داده و محل اتصال گرم شود و در نهایت آتش‌سوزی رخ دهد.

نوع آلومینیومی این محصول استحکام مکانیکی کمتری نسبت به نوع مسی آن دارد. به همین دلیل، ساقه و ضخامت کابلشو آلومینیومی بیشتر از کابلشو مسی طراحی می‌شود.

 

کابلشو بیمتال

کابلشو بی‌متال از دو جنس مس و آلومینیوم به دو صورت ساخته می شود:

  • ساقه از جنس مس و سطح تماس از جنس آلومینیوم
  • ساقه از جنس آلومینیوم و سطح تماس از جنس مس

این نوع از کانکتورها در جایی کاربرد دارند که جنس هادی کابل با محل اتصال (مانند شینه) هم‌جنس نیستند. در ساخت کابلشو بی‌متال، از تکنولوژی پیوند شیمیایی الکتریکی برای اتصال سطح تماس و ساقه کابلشو استفاده می‌شود. این روش اتصال، از خوردگی دو فلز جلوگیری می‌کند.

انواع سرکابل براساس کاربرد

سرکابل ها با توجه به کاربرد گوناگونی که دارند، دارای انواع مختلفی می باشند که رایج ترین آن ها به صورت زیر است :

  • کابلشو مسی استاندارد
  • کابلشو مسی پیچی
  • کابلشو زاویه دار
  • کابلشو مسی دو سوراخه
  • کابلشو چهار سوراخه

انواع کابلشو براساس نحوه اتصال

کابلشو پرسی

در این روش سرکابل به‌وسیله دستگاه پرس به کابل پرس می‌شود که به دو صورت انجام می شود :

پرس دستی : این پرس برای کابلشوهایی با سطح مقطع کم کاربرد دارد و به‌وسیله فشار دست پرس انجام می شود.

پرس هیدرولیکی : در این روش، پرس با فشار روغن انجام شده و برای کابلشوهایی با سایز بزرگتر مناسب است.

کابلشو لحیمی

در این روش اتصال، کابل ها در سر کابل به هم لحیم شده و در درون کابل جمع نمی شوند.

کابلشو پیچی

اتصال کابل در این روش، با استفاده از پیچ انجام می شود. بدین صورت که پس از قرارگیری کابل، پیچ‌های روی سرکابل را به‌قدری می‌پیچانیم تا هرز شوند.

از نظر فنی و استقامت، استفاده از کابلشوهای پرسی نسبت به پیچی و کابلشوهای پیچی نسبت به لحیمی ارجحیت دارد.

مقاله انواع سرسیم

کابلشو فشار ضعیف

قیمت و خرید کابلشو

قیمت این محصول با توجه سایز، جنس و نوع نصب آن ها متغیر است. کانکتور الکتریک به عنوان یکی از بزرگترین عرضه کنندگان انواع تجهیزات برقی از جمله انواع کابل شو در بازار لاله زار است که با هدف ارائه خدمات به مشتریان و رعایت اصل کیفیت بالا همراه با قیمت مناسب در حال فعالیت است.

برای مشاهده قیمت و خرید عمده کابلشو در سایزها و انواع مختلف، می توانید از طریق شماره های تماس و پیام رسان های ایتا، روبیکا، تلگرام یا واتساپ با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

شماره تلفن واتساپ کانکتور روبیکا کانکتور الکتریک   ایتا کانکتور الکتریک  تلگرام کانکتور الکتریک  شماره تلفن کانکتور الکتریک

 
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیگر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید