جعبه تقسیم روکار سهند

جعبه‌ تقسیم برق

جعبه تقسیم که به نام های جعبه‌ الکتریکی یا جعبه‌ ترمینال نیز در بازار شناخته می‌شود، یک جعبه‌ محافظتی است که سیم‌ها در آن به هم متصل می‌شوند. جعبه‌ تقسیم غالباً در گچ دیوار، در سقف، یا بتن کار گذاشته می‌شوند. جعبه‌ تقسیم در محیط های بسته و باز به صورت توکار یا روکار مورد استفاده قرار می گیرند و استفاده از آن ها در اکثر ساختمان‌ها، و کارخانه‌ها متداول است. هدف استفاده از این محصول، سازمان دهی نقشه الکتریکی ساختمان به چند واحد می باشد.

 مزایای استفاده از جعبه تقسیم

  • ساده سازی سیم کشی برق داخل ساختمان
  • جلوگیری از تماس سیم های برق با آب، گردو غبار، جوندگان
  • محافظت از کاربرات در برخورد با سیم های برق
  • درصورت اشتعال، جلوگیری از انتشار آتش به محیط بیرون جعبه ترمینال
  • سهولت در انجام کارهای برقی
  • امکان جایگذاری محافظ تغییر ولتاژ در جعبه های بزرگ تر

 

انواع جعبه تقسیم برق

جعبه‌های تقسیم برق از نظر جنس انواع مختلفی داشته و از دو نوع فلز یا پلاستیک ساخته می‌شوند و کاربران متناسب با نیاز خود، می توانند یکی از آن ها را انتخاب کنند.

برای انتخاب جعبه تقسیم مناسب، کاربران باید به نکات زیر توجه داشته باشند:

  • امتیاز حفاظت جعبه تقسیم (تحمل در برابر گرد و غبار، نور، باد، برف، و سایر شرایط آب و هوایی)
  • نحوه اتصال سیم‌ها در داخل جعبه تقسیم (نوع و تعداد ترمینال‌ها)
  • ابعاد و شکل جعبه تقسیم (مربع ،مستطیل،دایره،هشت ضلعی)
  • نوع متریال استفاده شده در جعبه تقسیم (فلزی، PVC ، ABS و فایبرگلاس)

 

  1. جعبه تقسیم فلزی

این جعبه تقسیم به عنوان جعبه‌ی الکتریکی فلزی نیز شناخته می‌شود. جعبه تقسیم های فلزی در مقایسه با جعبه‌های تقسیم پلاستیکی PVC ، ABS  و فایبرگلاس در برابر اشعه ماوراء بنفش و شعله‌ از مقاومت بیشتری برخوردار هستند. علاوه بر این، این جعبه‌های تقسیم در دمای بالا و پایین می‌توانند استحکام خود را حفظ کنند.

از عیوب جعبه تقسیم فلزی می توان به قیمت بالا، وزن بیستر و رسانا بودن آن اشاره کرد. به همین دلیل این دسته از جعبه ترمینال، در مقابل خوردگی یا زنگ زدگی آسیب پذیرند.

جعبه های فلزی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • جعبه تقسیم فولاد نرم(گالوانیزه)
  • جعبه تقسیم آلومینیوم
  • استیل ضد رنگ
  1. جعبه تقسیم پلاستیکی (PVC)

جعبه تقسیم PVC از جنس پلاستیک ساخته شده و نارسانا است. در واقع اگر جعبه تقسیم PVC با سیم لخت، فیکسچر یا سوئیچ برخورد کند (در صورت بروز خطا)، برق را هدایت نمی‌کند. به همین دلیل نیازی نیست که جعبه‌های تقسیم PVC با پایه به زمین وصل شوند.

علاوه بر وزن کم و سبک، جعبه تقسیم پلاستیکی نصب ساده و آسانی دارد.

  1. جعبه تقسیم ABS

این دسته از جعبه تقسیم ازپلاستیک سخت و سفت ساخته شده و به راحتی قابل تنظیم می باشد. از مهم ترین مزیت جعبه تقسیم ABS قیمت پایین آن را می توان نام برد.

 

  1. جعبه تقسیم فایبرگلاس

جعبه تقسیم فایبرگلاس از پلاستیک تقویت شده با شیشه (GRP) یا پلاستیک تقویت شده با فیبر (GFRP) ساخته می‌شود. از این رو این جعبه‌های تقسیم با نام تجاری جعبه تقسیم GRP نیز شناخته شده اند.

فایبرگلاس در طیف وسیعی از دماهای مختلف، بادوام و پایدار است. از آنجا که فایبرگلاس نارسانا است، نیازی نیست که با پایه به زمین وصل شوند (مانند جعبه تقسیم PVC و ABS)

محفظه‌های فایبرگلاس معمولاً هنگامی انتخاب می‌شوند که به مقاومت زیادی در برابر مواد شیمیایی نیاز باشد. فایبرگلاس در برابر اسیدهای معدنی، اکساینده‌ها و مواد کاهنده، محلول‌های اسیدی، نمک و آب دریا، گریس‌ها، روغن‌ها، و برخی از انواع الکل مقاوم است.

 

جعبه‌های تقسیم از اینکه چیزهای ناخواسته مانند آب، جوندگان، و دست شما با سیم‌های برق‌دار تماس داشته باشد جلوگیری می‌کنند. اگر به درستی پوشانده شوند، از انتشار آتشی که درون جعبه‌ی تقسیم شروع شده به بیرون جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، جعبه‌های تقسیم به ساده‌سازی کلیه‌ی سیم‌کشی‌های برقی داخل ساختمان کمک می‌کنند. معمولاً هر جعبه تقسیم در یک ساختمان بخش متفاوتی از سیم‌کشی نقشه‌ی کلی ساختمان را نشان می‌دهد. جعبه‌های تقسیم بزرگتر نیز می‌توانند حاوی محافظ تغییر ولتاژ کل خانه باشند. این نوع آرایش سازمان یافته انجام هر نوع کار برقی را بسیار ساده تر می‌کند

شاید بتوان مهمترین کار جعبه تقسیم را در محافظت از افراد در برخورد با سیم های برق دار و  جلوگیری سیم‌ها از گرد و غبار و رطوبت عنوان کرد.

انواع جعبه تقسیم برق:

جعبه‌های تقسیم برق انواع مختلفی دارند، و از نوعی فلز یا پلاستیک ساخته می‌شوند. جعبه تقسیم مناسب برای شما به این بستگی دارد که شما آن را برای چه کاری لازم دارید. آیا جعبه تقسیم ضد آب (واترپروف) نیاز دارید یا جعبه تقسیم برای استفاده در فضای باز یا فضای سرپوشیده ؟

نکته مهم دیگری که نباید در انتخاب جعبه تقسیم فراموش شود این است که شما باید با توجه خواسته‌ها و نیازها جعبه تقسیم مناسب خود را انتخاب کنید . چراکه هر نوع جعبه تقسیم الکتریکی دارای مزایا و معایب متفاوتی است

هنگام انتخاب جعبه تقسیم این چهار عامل مهم را باید در نظر گرفته شود که عبارتست از:

امتیاز حفاظت جعبه تقسیم (تحمل در برابر گرد و غبار، نور، باد، برف، و سایر شرایط آب و هوایی)

نحوه اتصال سیم‌ها در داخل جعبه تقسیم (نوع و تعداد ترمینال‌ها)

ابعاد و شکل جعبه تقسیم (مربع ،مستطیل،دایره،هشت ضلعی)

نوع متریال استفاده شده در جعبه تقسیم (فلزی، PVC ، ABS  و فایبرگلاس)

برای ارتباط با کانکتور الکتریک با شماره های زیر تماس گرفته و یا در پیام رسان های ایتا، روبیکا، تلگرام یا واتساپ با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

شماره تلفن واتساپ کانکتور روبیکا کانکتور الکتریک   ایتا کانکتور الکتریک  تلگرام کانکتور الکتریک  شماره تلفن کانکتور الکتریک

دیگر مقالات