انواع روکش حرارتی

شیرینک حرارتی یا Heat Shrinkable Tube

وارنیش حرارتی پوششی عایق است به شکل لوله برای سیم، کابل یا شینه است. روکش حرارتی دارای انواع مختلفی است و به نام های ترموفیت، شیرینگ حرارتی و وارنیش شناخته شده است.

معرفی روکش های حرارتی

روکش حرارتی در دو نوع تک لایه و دو لایه وجود دارد. روکش های تک جداره،در مواردی که که نیاز به عایق الکتریکی در ولتاژ های پایین و متوسط نیز است یا محافظت در برابر سایش و فشار عادی نیاز باشد، انتخاب خوبی است. در ولتاژ های بالا که عایق کردن سیم و کابل مهم باشد و محافظت در برابر خوردگی نیاز باشد روکش های دولایه یا دو جداره مناسب تر هستند. در روکش حرارتی دولایه چسبدار به کار رفتن یک لایه چسب اضافی در داخل روکش، آنرا در برابر رطوبت مقاوم میکند.

روکش حرارتی وارنیش

انتخاب قطر مناسب روکش حرارتی

ابتدا عریضترین قسمت جسم مورد نظر را اندازه گیری کرده تقریبا 30 درصد بزرگتر را برای خرید روکش حرارتی در نظر میگیریم.
برخی از روکش های حرارتی نسبت جمع شوندگی 2 به 1 دارند 2:1، که با اعمال گرما این قابلیت را دارند تا نصف اندازه خود جمع شوند، برخی دیگر از روکش حرارتی ها نسبت 3 به 1 دارند 3:1، که این قابلیت را دارند به یک سوم اندازه اولیه خود کوچک شوند.

روکش های فشار ضعیف

روکش حرارتی مصرف عمومی (SGP) یا همان روکش حرارتی ولتاژ پایین low voltage – روکش حرارتی تین وال

این نوع روکش حرارتی، مصرف زیادی در هادی های ولتاژ پایین (تا ۱۰۰۰ ولت)

ماده تشکیل دهنده: پلی الفین انعطاف پذیر، بدون هالوژن

درجه حرارت کاری: ۴۵ – درجه تا ۱۲۵ + درجه سانتی گراد

حداقل دما جهت جمع شوندگی: ۷۰+ درجه سانتی گراد
حداقل دما جهت جمع شوندگی کامل: ۱۲۰+ درجه سانتی گراد
ضریب جمع شوندگی: ۲:۱

استقاده از این روکش ها حول اجسام دیگر (مانند لوله ها) جهت حفاظت مکانیکی جسم مورد پوشش، لیبل گذاری، و یا صرفا افزایش زیبایی ظاهری و رنگین سازی جسم نیز متداول است. با توجه به مصرف عام این نوع روکش ها، رنگ بندی آن بسیار وسیع است. رنگ مشکی این مدل روکش ها، در مقابل اشعه ماوراء بنفش (UV) مقاوم است.

مزایای وارنیش حرارتی مصرف عمومی

  • هیچ گونه گاز سمی و خطرناک آزاد نمی کند (خاصیت Halogen Free )
  • خاصیت خود خاموش شوندگی دارد ( Flame Retardant )
  • در برابر عوامل شیمیایی، مکانیکی، جوی و اشعه آفتاب مقاوم است
  • محدوده دمایی 40- تا 105+ را تحمل میکند

این روکش حرارتی در رنگ های مشکی، قرمز، آبی، زرد، شفاف و ارت (سبز و زرد) تولید می شود.

انواع سایزهای روکش حرارتی معمولی

روکش حرارتی سایز 1  روکش حرارتی سایز 1.5  روکش حرارتی سایز 2  روکش حرارتی سایز 2.5  روکش حرارتی سایز 3  روکش حرارتی سایز 3.5 روکش حرارتی سایز 4  روکش حرارتی سایز 5  روکش حرارتی سایز 6  روکش حرارتی سایز 7  روکش حرارتی سایز 8  روکش حرارتی سایز 9 روکش حرارتی سایز 10   روکش حرارتی سایز 12  روکش حرارتی سایز 14  روکش حرارتی سایز 16  روکش حرارتی سایز 18 روکش حرارتی سایز 20  روکش حرارتی سایز 22  روکش حرارتی سایز 25  روکش حرارتی سایز 28  روکش حرارتی سایز 30  روکش حرارتی سایز 35 روکش حرارتی سایز 40  روکش حرارتی سایز 50  روکش حرارتی سایز 60  روکش حرارتی سایز 70  روکش حرارتی سایز 80  روکش حرارتی سایز 100 روکش حرارتی سایز 120  روکش حرارتی سایز 150  روکش حرارتی سایز 180

روکش چسب دار

D3TF روکش حرارتی چسبدار سه به یک

روکش حرارتی چسبدار با نسبت جمع شوندگی 3:1 دارای چسب حرارتی است و برای آب بندی اتصالات و سیم ها مناسب است. این روکش حرارتی به رنگ مشکی میباشد.

استفاده روکش حرارتی ترموفیت

D4TF روکش حرارتی چسبدار چهار به یک

روکش حرارتی چسبدار با نسبت جمع شوندگی 4:1 از ماده اولیه پلی الفین انعطاف پذیر، دارای خاصیت ضد شعله و خود خاموش شونده است. دمای مورد نیاز جهت حداقل جمع شوندگی: ۸۰+ درجه سانتی گراد
حداقل دما جهت جمع شوندگی کامل: ۱۱۰+ درجه سانتی گراد
ضریب جمع شوندگی: ۴:۱ (۷۵% جمع شوندگی

 

D3MF روكش حرارتي چسبدار ضخيم

روکش حرارتی چسبدار ضخیم، در لایه داخلی خود دارای به یک لایه چسب حرارتی ضد آب و روغن می باشد. پس از قرار گرفتن روکش حول جسم و دیدن حرارت، روکش حرارتی جمع شده و چسب حرارتی داخل بدنه، روان شده و باعث آب بندی کامل جسم مورد پوشش می شود. این چسب، مانع ورود هوا، رطوبت و گرد و غبار به داخل روکش می شود.

روکش حرارتی چسبدار

ضخامت این روکش ها، نسبت به روکش های دولایه معمولی بیشتر است، و از این رو استفاده از آن در عایق کاری اتصالات کابل های فشار ضعیف، از جمله مفصل فشار ضعیف جهت عایق کاری رابط متصل کننده دو سر کابل و جایگزینی غلاف نهایی کابل با آن، و سرکابل فشار ضعیف جهت عایق کاری و آب بندی حد واسط کابل و کابلشو و جایگزینی غلاف نهایی کابل متداول است. این نوع روکش ها مشکی رنگ، و در مقابل اشعه ماوراء بنفش UV مقاوم است. ضریب جمع شوندگی این روکش ها ۳ به ۱(۳:۱) است، بدین معنی که پس از حرارت مناسب، قطر روکش به یک سوم قطر اولیه کاهش می یابد.

روکش حرارتی زیپی

این روکش ها به نام روکش حرارتی تعمیری نیز معروف است، از پلی الفین کراسلینک شده تولید می شود. شیرینگ حرارتی زیپی با یک ریل فلزی بسته می شوند، در اثر حرارت 125 درجه سانتیگراد، تا اندازه مورد نظر جمع می شوند. و زمان استفاده، نیاز به قطع کردن کابل نیست. سطح داخلی اين روکش ها با یک لایه چسب حرارتی پوشیده شده است که بر اثر حرارت ذوب و در برابر مواد شیمیایی، مواد نفتی و رطوبت آب بندی می شود. این روکش حرارتی آنتی یووی است.

روکش حرارتی تعمیری - زیپی

روکش حرارتی زیپی در تعمیر صدمات ناشی از آتش، خراش، خوردگی یا سوراخ شدگی پوسته کابل های برق کاربرد دارد. همچنین به عنوان روکش نهایی کابل در مواقعی که به هر دلیل امکان قطع کابل وجود ندارد و به عنوان روکش نهایی مفصل در مواقعی که فضای کافی جهت حفر چاله با ابعاد بزرگ وجود ندارد، به کار می رود.

 

روکش حرارتی باسبار

به عنوان عایق الکتریکی روی باسبارها و شینه ها به کار می روند و در دمای بالاتر از 120 درجه سانتیگراد، به اندازه جسم مورد نظر جمع می شوند.

روکش های باسبار در دو مدل BBM و TBMT عرضه می گردد.

وارنیش حرارتی باسبار فشار قوی

این روکش حرارتی هم  از پلی الفین کراسلینک شده تولید می شود که در برابر اشعه آفتاب (UV) و عوامل جوی مقاوم است. در تابلو برق و محیط های آزاد تا ولتاژ 36 کیلو ولت به کار می رود، برای محدوده دمایی 55- تا 125+ مناسب است یکی از مزایای روکش حرارتی باسبار در این است که سطوح نا منظم را بدون هر گونه تغییر شکل و چین خوردگی پوشش می دهد.

کاربرد شیرینگ باسبار در باسبار مسی و آلومینیومی در داخل تابلو برق و فضای باز پست های برق بوده، برای عایق کردن سیم های هوایی فشار متوسط به کار می رود.

برای تماس با کارشناسان ما با شماره های زیر تماس گرفته و یا در پیام رسان های ایتا، روبیکا، تلگرام یا واتساپ با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

شماره تلفن واتساپ کانکتور روبیکا کانکتور الکتریک ایتا کانکتور الکتریک تلگرام کانکتور الکتریک شماره تلفن کانکتور الکتریک

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیگر مقالات